Hacia una movilidad sostenible: Metodología de evaluación para la incorporación de carriles de bicicleta en la infraestructura vial de Cuenca

This study presents a methodology to assess the feasibility of turning a conventional road infrastructure for the circulation of motorized vehicles into a sustainable mobility system through the incorporation of bicycle lane. The methodology includes five stages developed in two key moments: the col...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Chica Carmoma, Jessica Graciela, Mora Arias, Estefania Andrea, Flores Juca, Gonzalo Enrique
Format: ARTÍCULO
Language:es_ES
Published: 2024
Subjects:
Online Access:http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/44263
https://doi.org/10.37135/ns.01.13.02
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institution Universidad de Cuenca
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spelling oai:dspace.ucuenca.edu.ec:123456789-442632024-03-12T19:52:07Z Hacia una movilidad sostenible: Metodología de evaluación para la incorporación de carriles de bicicleta en la infraestructura vial de Cuenca Towards a sustainable mobility: Evaluation methodology for the incorporation of bicycle lanes in the road infrastructure of Cuenca Chica Carmoma, Jessica Graciela Mora Arias, Estefania Andrea Flores Juca, Gonzalo Enrique Infraestructura vial Ciclovía Subcentros periurbanos Planificación del transporte Bicicleta This study presents a methodology to assess the feasibility of turning a conventional road infrastructure for the circulation of motorized vehicles into a sustainable mobility system through the incorporation of bicycle lane. The methodology includes five stages developed in two key moments: the collection and definition of parameters based on a literature review and, the analysis of selected road axes according to the study parameters: roadway section, bicycle lane slope and potentially benefited population. The assessment of the road infrastructure is based on six categories ranging from 1 to 0, where 1 represents the ideal situation and 0 the limit situation. The study will be carried out on the roads connecting the peri-urban sub-centers with the urban center, with the objective of promoting the safe use of bicycles as a means of transportation in an intermediate city in the Andes of Latin America, Cuenca in Ecuador. The study of the four proposed road axes indicates which road presents the optimal conditions for the incorporation of a bicycle lane in its current conditions Este estudio presenta una metodología innovadora para evaluar la viabilidad de transformar la infraestructura vial convencional en Cuenca, Ecuador, en un sistema de movilidad sostenible mediante la inclusión de carriles para bicicletas. La metodología se compone de cinco etapas distribuidas en dos momentos clave: la recopilación y definición de parámetros, basados en una revisión bibliográfica exhaustiva, y el análisis de ejes viales seleccionados de acuerdo con los parámetros de estudio: sección de la calzada, pendiente de ciclovía y población potencialmente beneficiada. La valoración de la infraestructura vial se basa en una escala de seis categorías dende 1 representa la situación ideal y 0 la situación límite. Esta investigación se centra en las vías que conectan los subcentros periurbanos con el centro urbano, con el objetivo de fomentar el uso seguro de la bicicleta como medio de transporte en una ciudad intermedia de los Andes de América Latina, Cuenca en Ecuador. El análisis de los cuatro ejes viales propuestos revela la vía con las condiciones óptimas para la incorporación de una ciclovía en su estado actual. 2024-03-12T19:52:03Z 2024-03-12T19:52:03Z 2023 ARTÍCULO 2631-2654 http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/44263 https://doi.org/10.37135/ns.01.13.02 10.37135/ns.01.13.02 es_ES application/pdf NOVASINERGIA
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